Coronavirus

BELANGRIJK BERICHT

Vanwege de uitbraak en wereldwijde impact van het coronavirus hebben we besloten om een groot gedeelte van onze reizen met vertrek tot en met 30 juni niet meer uit te voeren. Voorlopig hanteren we de volgende annuleringstermijnen:

  • Tot en met 31 mei voeren we de volgende vakanties niet uit: Arrangementen in Nederland
  • Tot en met 30 juni voeren we de volgende vakanties niet uit: Riviercruises, kampeerreizen, verre reizen van FOX en ANWB Ledenreizen, camperreizen van Travelhome en ANWB Ledenreizen en reizen in Europa (via Pharos en ANWB Ledenreizen)
  • Tot en met 31 augustus voeren we de volgende vakanties niet uit: Treinreizen
  • Tot en met 31 oktober voeren we de volgende vakanties niet uit: Zeecruises

Lees hier meer informatie.

Vragen rondom het coronavirus

We geven je graag antwoord op al je vakantievragen rondom de uitbraak van het coronavirus.

Vertrek je tussen nu en 30 juni? Lees meer over ons omboekbeleid. We nemen spoedig contact met je op.

Vertrek je vanaf 1 juli? Wij houden de situatie op alle bestemmingen in de wereld nauwlettend in de gaten. Vertrouw erop dat je van ons spoedig een persoonlijk bericht ontvangt als wij meer weten over deze vertrekken.

Corona-voucher in de media

Er zijn de afgelopen dagen wat negatieve berichten in de media verschenen over het corona-voucher. Graag willen wij benadrukken dat ANWB-vouchers uitgeeft conform de afspraken die met ACM, SGR en ANVR zijn gemaakt. De ophef die nu ontstaat heeft betrekking op losse vliegtickets. Pakketreizen die door ANWB en haar reisdochters worden uitgegeven zijn volledig gedekt vanuit de huidige SGR-regeling. Klik hier voor meer informatie.

Klik op de links hieronder voor de meest actuele informatie over het coronavirus en het omboekbeleid van Pharos Reizen én heel ANWB Reizen:

Vragen over het Coronavirus

De meest gestelde vragen over het coronavirus

1. Wat zijn de maatregelen die Pharos Reizen neemt met betrekking tot de wereldwijde uitbraak van het coronavirus?

We hebben sinds de uitbraak van het virus diverse, zeer uitlopende maatregelen genomen. Voor reizigers die een vakantie met ons hebben geboekt, maar ook voor hen die met ons nog in het buitenland zitten. We bieden onder andere een ANWB Reizen-voucher aan voor reizigers wiens reis is geannuleerd omwille van het coronavirus. Ook annuleren we reizen op langere termijn omdat we geen zorgeloze vakantie kunnen garanderen. Dit termijn is onderhevig aan veranderingen, omdat we de richtlijnen van de Nederlandse overheid en het ministerie van Buitenlandse Zaken op de voet volgen.

Op deze speciale corona-pagina houden we alle updates bij en geven we je alle relevante informatie die je nodig hebt. Heb je vragen n.a.v. je geannuleerde reis? Dan mag je er op vertrouwen dat we zo snel mogelijk in contact met je treden. We willen je adviseren niet zelf ons klantcontactcentrum te bellen, helaas is de wachttijd aan de telefoon door de uitbraak van het coronavirus en alle gerelateerde vragen langer dan je van ons mag verwachten. 

2. Wat is het actuele reisadvies per bestemming, welke code is van toepassing?

Dit is afhankelijk per land of zelfs per regio en wijzigt regelmatig op dit moment. Kijk voor de laatste update de site van Buitenlandse Zaken, https://www.nederlandwereldwijd.nl/reizen/reisadviezen.

3. Welk inreisbeperkingen zijn per bestemming van toepassing?

Ook daar biedt Buitenlandse Zaken de meest actuele informatie, check wat daarvoor voor jou persoonlijk van toepassing is. De informatie vind je onder het kopje “Verkeersveiligheid / Inreisbeperking”. De ontwikkelingen hierin volgen elkaar snel op, passagiers afkomstig uit diverse landen inclusief vanuit Europa, worden niet overal meer toegelaten. Afhankelijk van de situatie nemen wij hierop een besluit en treffen wij de benodigde maatregelen.

4. Dekt mijn verzekering de kosten van als ik mijn reis wil annuleren of omboeken?

Dit hangt af van de verzekering die je hebt afgesloten. Kijk op de website van Independer voor een overzicht van de meeste verzekeringen. Ben je op zoek naar de informatie over je ANWB Verzekering? Op deze pagina van ANWB vind je alle nodige informatie.

5. Moet ik een voucher accepteren als mijn reis niet doorgaat?

We bieden je de mogelijkheid om op een later tijdstip alsnog met ANWB Reizen zorgeloos en met plezier op vakantie te gaan.

De door jou betaalde reissom vergoeden we in de vorm van een voucher. Je krijgt deze binnen een maand vanaf nu toegezonden met daarbij alle informatie die je nodig hebt om een nieuwe boeking te maken. De voucher is één jaar geldig vanaf het moment van uitgifte en kan gebruikt worden voor het gehele aanbod pakketreizen van ANWB Reizen. Hier vallen de volgende reisdochters van de ANWB onder: FOX Verre Reizen, Pharos Reizen, ANWB Ledenreizen en Kampeerreizen van ANWB. Deze voucher valt onder de voorwaarden van de SGR (Stichting Garantiefonds Reisgelden). 

Uiteraard is het altijd mogelijk om ook je geld terug te krijgen maar wij hopen dat je, in deze tijd en gezien de uitzonderlijke omstandigheden, ons en onze leveranciers wilt steunen door het voucher aan te nemen.

Het voordeel van deze voucher is dat het bedrag wordt gegarandeerd door de SGR (Stichting Garantiefonds reisgelden). Dit is van belang als we bijvoorbeeld in financiële problemen komen. Gezien de huidige situatie is deze kans helaas iets toegenomen. Heb je een voucher geaccepteerd en gaan we failliet (wat we niet verwachten), dan kun je terecht bij de SGR.

Er zijn wel voorwaarden verbonden aan deze regeling. De voorwaarden voor de dekking van de SGR vind je op de website van de SGR.

Organisatie zoals VvKR (Vereniging van Kleinschalige Reisorganisaties), GGTO of STO bieden ook een voucher aan in plaats van terugbetaling in geld. Ga dan op hun website na welke voorwaarden gelden voor de voucher. Mogelijk vallen zij ook onder de SGR.

Als je toch de betaalde reissom in geld terugbetaald wilt zien, dan heb je daar recht op. Uitbetaling zal echter enige tijd duren. Gaan wij in de tussentijd failliet, dan is terugbetaling van de reissom niet meer gegarandeerd en kun je je wenden tot de curator. Het is in dat geval de vraag of je de reissom in zijn geheel nog zult ontvangen.

De voucher heeft dezelfde waarde als de reissom die voor de reis is betaald. Boek je later een duurdere reis, dan zal je het verschil bij moeten betalen.